Voorwaarden - Vacatures

In 10 stappen naar klantenbehoud

Wie sterk uit de crisis wil komen, moet zich enerzijds richten op klantenbehoud en anderzijds op klantenopbouw. Met deze 10 stappen lukt u dat zeker.

1. Kijk eens kritisch naar uw actuele klantenbestand. Hoeveel van uw klanten bent u verloren de afgelopen maanden? Breng deze gegevens eerst goed in kaart. Eerst denken, dan doen!

2. Realiseer u dat u niet alle klanten kunt behouden. Slechts een deel van de klanten is trouw. Dat geldt voor alle bedrijven, dus ook voor het uwe. Bepaal voor uzelf hoeveel klanten u wilt behouden. Stel uzelf bijvoorbeeld het volgende doel: “Van al mijn nieuwe klanten mag maximaal 20% binnen het eerste jaar vertrekken”.

3. Een tevreden klant is een klant die blijft. Voer dus regelmatig een klantevredenheidsonderzoek uit.

4. Realiseer u dat een tevreden klant meer koopt. Investeer dus in de tevredenheid van uw klant.

5. Wie klanten behoudt, verdient meer! Omdat u kosten heeft gemaakt voor werving en marketing om de klant binnen te halen, wordt een nieuwe klant pas na een half jaar winstgevend.

6. Kijk eens goed naar uw klanten en de winst die ze u opleveren. Meestal zorgt een klein deel van de klanten voor het grootste deel van de winst. Gemiddeld is deze verhouding: 20% van de klanten - 80% van de winst. Deze 20% verdient dus extra aandacht.

7. Klanten zijn, net als ieder ander, gevoelig voor prijskortingen en beloningen. Hier liggen dus kansen om klanten aan uw bedrijf te binden. Die binding hoeft overigens niet alleen financieel te zijn, maar kan ook op het emotionele of persoonlijke vlak liggen.

8. Zie iedere klacht als een moment om klanten aan u te binden. Wanneer een klant klaagt, betekent dit dat hij of zij betrokken is. Analyseer iedere klacht, betrek het management erbij en reageer adequaat. Zo voorkomt u negatieve publiciteit en versterkt u het vertrouwen van de klant in uw dienstverlening.

9. Bedenk marketingacties die gericht zijn op klantenbehoud. Waar heeft uw klant behoefte aan? En hoe kunt u deze behoefte vertalen naar een marketingactie? Bent u hier zelf niet zo goed in, schakel dan een gespecialiseerd marketing- of reclamebureau in.

10. Toon altijd respect voor uw klant. Ook wanneer ze bijvoorbeeld hun factuur niet tijdig betalen. Stuur altijd eerst een vriendelijke herinnering en houd daarbij in gedachte dat uw klant de factuur over het hoofd kan hebben gezien of dat er bijzondere omstandigheden kunnen zijn. Indien u een incassobureau inschakelt, informeer dan eerst naar hun aanpak en taalgebruik. Sommige incassobureaus gebruiken aanmatigende taal in hun correspondentie naar uw klant. Daarnaast berekenen sommige incassobureaus, direct en voor eigen gewin, hoge incassokosten door.

Nationaal Incasso Bureau onderscheidt zich van andere incassobureaus. Uiteraard willen wij openstaande facturen zo snel mogelijk innen, maar wij streven daarbij voor onze opdrachtgevers wel naar klantenbehoud. Nationaal Incasso Bureau levert maatwerk en kwaliteit.

Wilt u gratis en vrijblijvend een adviesgesprek? Bel met nummer 088 1222 200 en maak een afspraak.